Ódivatú társasjátékokra dől a legtöbb pénz a Kickstarteren
2016. május 22. 12:00
A legnépszerűbb közösségifinanszírozó-platformon sem videojátékokra, sem technológiai projektekre nem kalapoznak össze annyit, mint társasjátékokra.
2016. május 22. 12:00
p
0
0
0
Mentés
A Kickstarter már nem annyira az Oculus Riftről, hanem inkább az Emberiség elleni kártyákról szól. A 2009-es kezdet óta 549 millió dollár gyűlt össze játékkategóriában, amivel a technológiát és a designt megelőzve, ez a közösségi finanszírozó (crowdfunding) platform leggazdagabb szegmense.
Idetartoznak, de kisebbségben vannak a videojátékok. 2015-ben a kategória támogatásainak begyűjtötték ugyan a negyedét, viszont ez nem jelenti azt, hogy tényleg ennyi pénz folyt be a projektekbe. Egyes projektek ugyanis nem szedik össze az óhajtott anyagiakat, és soha nem lesz belőlük semmi. 2015-ben kb. 10 millió dollár különbség volt a játékokra beígért és a sikeresen támogatott projektekre befolyó összeg között.
A társasjátékok kickstarteres felemelkedése egybevág a táblás játékok általános berobbanásával. Piacuk hetedik éve növekszik, az ICv2 piackutató szerint egymilliárd dolláros iparrá vált.
Az ICv2-t működtető Milton Griepp elmondása alapján a táblás játékok fellendülésében közrejátszik, hogy a játékosok megcsömörlöttek attól a digitális képernyőtől, amellyel egész munkanap vacakolnak: „hazatérve, kevésbé érdekli őket az online játék, mint a szemtől szembeni interakció. A szabadidős tevékenység alapvető változása irányítja ezt a folyamatot.”
A Kickstarter besegít a társasjáték-robbanásba. A Griepp becslése szerint a tavaly összegyűjtött pénzösszeg az összes észak-amerikai hobbijáték eladások közel ötöde. A Kickstarter projekteket nem számítják ezeknél az eladásoknál.
A társasjátékok támogatásához képest más kategóriákat, például a technológiát sovány összegekkel finanszírozzák.
„Nagy szükségük volt a Kickstarterre, mert nagyjából haldoklott a terület” – jelentette ki a videopiac-kutató ICO Partnerst vezető Thomas Bidaux.
Úgy tűnik, a Kickstarteren támogatott játékok a kifinomult játékosoknak szólnak. A „borzalmas emberek partijátéka”, az Emberiség elleni kártyák 15 ezer dollárral kezdett 2011-ben. A pár napja zárt Sötét lelkekre, egy videojáték adaptációjára 3,7 millió fontot (5,4 millió dollárt) kalapoztak össze.
Adrian Martino, a Days of Wonder gyártó társasjáték veteránja alternatív filmfesztiválhoz hasonlítja a platformot: „a megszokott játékcégek olyanok, mint Hollywood, a Kickstartert viszont a társasjátékok Sundance-ének hívhatjuk.”
Kivételesen jól mennek a közösségi finanszírozáshoz. A digitális kütyük katasztrofálisan bonyolult ellátási láncával vagy a videojátékok előrejelezhetetlen fejlesztési menetrendjéval ellentétben, az összetevők és a kiadások egyaránt jól meghatározhatók. A kickstarteres tömegek megszólításakor elő tudják adni, pontosan hogyan is működik a játék. Csak pénz kell a zsetonok, táblák és dobozok kifizetésére.
„A támogatók a gyártást és nem a fogamzást finanszírozzák” – magyarázza Bidaux.
Az Alphabet tulajdonában lévő Waymo jövő héten megkezdi az önvezető járművek tesztelését a japán főváros közútjain. Bár a vállalat még nem döntött arról, hogy elindítja-e robotaxi-szolgáltatását az országban, a tokiói megjelenést így is mérföldkőnek tekinti. A tesztelés elsődleges célja a japán közlekedési környezet sajátosságainak feltérképezése.
Szinte már asztali szerepjátékról beszélünk, ahogy karaktereink változnak, várost építünk és minden téren fejlesztünk és fejlődünk. Magyarul is megérkezett a Homályrév folytatása, a Fagyosrév.
Él Budapesten egy fiatal magyar tudós, aki egy egész tudományterületet talált ki magának, elismert szakmai folyóiratot alapított hozzá, és ma már világszerte szívesen látott előadó. Meskó Bertalan orvosi jövőkutató könyvet írt azoknak, akik hozzá hasonló tudatossággal terveznék a jövőjüket.
A politikus és Szabó Bálint összeakasztotta a bajszát, a trombitás ember ugyanis zokon vette, hogy őt a politikus bolondnak vagy fizetett provokátornak nevezte.